Hvordan blir bildene til? Det er sikkert noen som lurer på hvordan vi skaper de bildene vi selger. Kan du stole på at det du betaler for er et resultat av godt håndtverk og ikke kunst intelligens? Hvor går grensen mellom fotografi og digitalt skapte bilder?
Det at bildene er resultatet av håndtverk og noe ekte er viktig for oss. Men Veggbilder er ikke en kilde for dokumentariske bilder, men fotokunst, og vi har derfor ikke samme krav til prosessen som en fotojournalist. Vi kan godt finne på å fotografere et utsnitt som utelater, journalistisk sett, viktige deler av virkeligheten fordi estetikk er viktige for oss. Se på bildet som henger på veggen over. Dette er et ganske bearbeidet bilde, men ingenting er fjernet eller lagt til (hvis det var et stygt skilt på bygget der ville det nok blitt fjernet), men det er et tett utsnitt og du skal være ganske godt kjent for å kjenne igjen Torgbygget i Nydalen.
Digital fotografering og digital fremkalling
I dag tas de aller aller fleste bilder digitalt. For profesjonelle fotografer betyr det gjerne fotografering i såkalt RAW format, som kan sies å være en digital ekvivalent til negativer (det som var på rullen når du fikk den tilbake fra fotolabben i gamle dager).
Det finnes ikke objektive bilder som ikke er påvirket på noe vis. Tar du bilder i JPEG format rett ut fra kameraet så er det bare kameraet ditt, og de som designet det, som har gjort alle valgene rundt hvordan bildet “fremkalles” mtp toner/kontraster, farger, skarphet osv. De fleste fotografer ønsker full kontroll over denne prosessen og gjør det selv på datamaskinen i etterkant.
Hva gjør vi med bildene?
Vi bruker gjerne Photoshop og annen avansert software for å få maksimalt med skarphet, manipulere farger og toner, fjerne søppelbøtter på stranden og annet støy, og gjerne kombinere flere bilder tatt samtidig for å få et større panorama eller mer informasjon i høylys og skygger.
Hva gjør vi IKKE med bildene
Hvis man ikke kan skrive en historie bak bildet, fordi bildet ble laget av AI og ikke fotografen, så mister man helt sjelen og håndtverket i faget. Det er ikke lenger ekte, men en datamaskin sin versjon av det perfekte – på et tidspunkt blir folks bilder likere og likere også, fordi den samme AIen hjelper millioner av mennesker med å ta det samme perfekte bildet. Det blir jo litt som etikk, det blir alltid et element av tolkning og det blir basert på ærlighet og integritet.
Digital fotobasert kunst
Alle bilder som ikke kunne vært til uten en datamaskin og Photoshop, så har vi en egen kategori “Digital kunst“. Dette er typisk bilder som er satt sammen av en rekke andre bilder, nøye planlagt så de passer sammen og med en tidkrevende prosess for å smelte de sammen i etterkant. Men det er fortsatt fotografen/kunstnerens verk, og det brukes ikke kjøpte bilder (stock photo), kun bilder fra fotografen selv.
Fra avtalen med fotografene
Veggbilder har en avtale med hver fotograf som leverer bilder, og denne definerer kort og litt forenklet hva som er lov når man skal selge bildene via Veggbilder.no, slik at du som kunde skal kunne stole på at du kjøper ærlig håndverk.
“Bildene trenger ikke være dokumentariske, men de skal være ærlige og resultatet av godt fotografisk håndtverk. AI baserte verktøy for oppskalering, oppskarping og å hente ut/forbedre eksisterende bildedata er greit. Alle andre former for AI baserte verktøy som har som mål å legge til nye bildedata, feks ny himmel., er ikke lov. Listen under er ikke fullstendig og vil ikke kunne dekke alle problemstillinger. Er du på noe vis i tvil, ta kontakt med Veggbilder.
Greit: Panorama/stitching av bilder, Fokus stacking, HDR/eksponeringstacking, alle former for global og lokal justering av eksisterende bilderdata.
Ikke greit: Bruk av hele eller deler av andres bilder, AI genererte bildeelementer.
Må ligge i kategorien digital kunst: Bildekomposisjoner med egne bilder.”